Böcker

Böcker

lördag 12 maj 2012

Själlöst kul?

Läser just nu boken som "alla" pratar om: Själlös av Gail Carriger. Böcker om vampyrer brukar jag alltid ge en chans, så visst måste jag läsa den här också. Men jag måste medge att jag blev skeptisk av att läsa intervjun med Gail Carriger i Dagens Nyheter , där hon starkt betonade hur viktigt det var att böckerna hon skrev var "roliga". Med risk för att låta väldigt trist och humorlös gjorde detta mig en smula tveksam, för just rolighet är inte ett drag som brukar utmärka bra vampyrböcker. Spännande, skrämmande, medryckande – absolut. Men roliga vampyrberättelser brukar i regel vara åt chic lit-hållet, och även om jag läser en och annan sådan bok brukar de sällan hamna bland mina favoriter.

Eller också var jag på dåligt humör för att jag läste intervjun när jag satt i väntrummet hos tandläkaren. Jag återkommer när boken är färdigläst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar