Böcker

Böcker

måndag 2 juli 2012

Zombiesommar

Jag brukar egentligen aldrig göra upp några planer i förväg om vad jag skall läsa på sommaren, även om jag har en tendens att köpa på mig extra högar av böcker just den årstiden. Man måste ju ha saker på lager så att det inte -- ve och fasa! -- tar slut på böcker att läsa... Inte för att det någonsin skulle vara en risk hemma hos mig, men som ett svepskäl för att skaffa fler böcker duger det bra.

Men en snabb inventering av olästa böcker som ligger och dräller här hemma visar att det nog finns ett tema för den här sommaren, trots allt. Jag har den senaste tiden samlat på mig ett antal böcker som handlar om zombier, och det känns som att det är dags att ta tag i dem nu. Där finns bland annat Thomas Emson: Zombie Britannica, Isaac Marion: Varma kroppar och Carrie Ryans nya: De dödas strand. Och jag har faktiskt tjuvstartat litet genom att läsa Carrie Ryans förra, De vassa tändernas skog.

Av alla bokmonster är nog zombierna de som jag är minst bekant med, och ärligt talat är man väl kanske inte alltid upplagd för döingar som äter hjärna. Men efter en på många sätt väldigt hektisk vår ser jag fram emot en lång och riktigt varm sommar som får zombierna att lukta ruttnare än någonsin. Mooore braaaiiins...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar