Böcker

Böcker

måndag 19 november 2012

Det här eller det där


This or that är en utmaning som cirkulerar på många bokbloggar just nu, med ett antal bokrelaterade frågor. Här kommer mina svar:

01. Ljudbok eller bok i handen? 
Jag lyssnar aldrig på ljudböcker, det går för långsamt för mig. Jag vill läsa texten själv, antingen på papper eller dator/mobil.

02. Pocket eller inbunden? 
Både och. Vissa böcker som jag gillar väldigt mycket vill jag ha i stora fina inbundna exemplar. Det är en speciell känsla att läsa en riktigt tjock inbunden bok. Men man måste ju vara praktisk också, pocket är  lättare att släpa med sig (och jag har alltid böcker med mig överallt!). Dessutom tar de inte så mycket plats hemma, vilket verkligen är en fördel med tanke på hur överfulla mina bokhyllor är.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Jag är ju historiker till yrket, så jag läser en hel del vetenskapliga böcker för jobbets skull. Kanske just därför blir det sällan något annat än fiction om det skall vara nöjesläsning.

04. Harry Potter eller Twilight?
HP! Jag har visserligen läst hela Twilightserien, men för min del var de slit-och-slängböcker. Harry Potter däremot är böcker och filmer som jag verkligen uppskattat och som jag dessutom har många minnen runtikring. Tänk t.ex. när jag och min syster skulle se den andra filmen och det var helt kaosartat mycket folk på biografen – ALLT godis utom halstabletter var slutsålt... (på en av de största biograferna i Stockholm). Eller alla mystiska manövrar jag gjort för att lyckas få tag på böckerna samma dag de kommit ut. De kom ju alltid på sommaren och naturligtvis på någon dag när jag t.ex. skulle hälsa på släktingar som bodde i småhålor utan riktig bokhandel...

05. Fantasyvärld eller vår värld? 
En blandning är det jag gillar bäst, alltså urban fantasy i någon form.

06. Kindle, iPad eller annat? 
Jag har en Kindle och även om den är väldigt bra att läsa på har jag haft en del tekniska problem med den. För enkelhetens skull har jag nu laddat ned en Kindle-app till min mobil som fungerar jättebra. Så om någon ser mig i morgon- eller kvällsrusningen på tunnelbanan är jag förmodligen djupt försjunken i någon bok på mobilen.

07. Låna eller köpa böcker? 
Bibliotek är jätteviktiga på många sätt! Jag tycker verkligen att de skall finnas överallt och inte minst måste alla barn ha tillgång till dem både i skolan och på fritiden. För mig betydde det otroligt mycket att ha ett bibliotek nära där jag bodde som barn, dit gick jag väldigt ofta och upptäckte böcker jag aldrig skulle ha hört talas om annars. Men nu är jag vuxen och vill äga mina böcker... Så bibliotek går bort, helt. Dessutom är jag så dålig på att komma ihåg att lämna tillbaka böcker att förseningsavgifterna ändå inte gör det hela billigare.

08. Bokhandlar eller online? 
Det är alltid trevligt att besöka bokhandlar, inte minst SF-bokhandeln som är en av mina favoriter. Men jag handlar nästan bara på nätet. Detta beror till viss del på att det blir billigare, men framför allt på att utbudet är så otroligt mycket bättre än i riktiga bokhandlar. Dessutom har Schenker ett utlämningsställe i samma hus som jag bor, så med rätt fraktalternativ är det väldigt enkelt för mig att hämta ut böckerna.

09. Fristående bok eller trilogi?
Det går bra med bägge delar. Om jag läser en bra bok kan jag dock tycka att det är tråkigt om det inte finns en fortsättning, så därför läser jag gärna trilogier eller hela serier av böcker.

10. Tjock bok eller kort bok?
Gärna tjocka böcker, jag gillar verkligen tegelstenar. Men det måste vara en handling som håller hela vägen, boken får inte vara lång bara för att förlaget inte orkat satsa tillräckligt på att redigera den. Tyvärr finns det alltför många exempel på böcker som skulle ha blivit mycket bättre om ett antal sidor hade strukits bort.

11. Romans eller action?Det här känns inte riktigt som rätt fråga för mig. Egentligen litet av varje, varken renodlad action eller romantik är riktigt min grej.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Att vara ute i solen har jag aldrig tyckt om, så filt blir mitt förstaval. Jag är en sådan där trist typ som gärna är inomhus när det är varmt och soligt ute. Glöm inte att jag är en övervintrad gammal goth, direkt solljus får jag bara ont i huvudet av...

13. Varm choklad eller latte?
Alltså, jag tål ju inte mjölkprodukter så inget av det här är något för mig. Fast det finns sojamjölk med chokladsmak, det är rätt gott!

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag läser gärna recensioner, men tycker inte att det hindrar mig från att bilda en egen uppfattning om en bok. Det är ju inte säkert att jag har samma åsikt som recensenten och att jag känner till vad andra tycker om en viss bok stör inte mig i min läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar