Böcker

Böcker

fredag 9 november 2012

En trollkarl i London

Ödesbunden (Fated) är skriven av en författare med det åtminstone ur svensk synvinkel något udda namnet Benedict Jacka. Boken är första delen i en serie om Alex Versus, en trollkarl och siare bosatt i London. Alex har gått i lära hos en mörkmagiker, vilket verkar ha slutat rätt illa. I alla fall är hans tid som trollkarlslärling inte något han vill bli påmind om och nuförtiden vill han verkligen inte se sig som tillhörande den mörka sidan. Han försöker överhuvudtaget ha så litet att göra med andra magiker som möjligt, istället driver han en liten magibutik där han säljer kristallkulor, örter och sådant. Utöver detta finns också en del riktigt magiska föremål till försäljning, men de flesta av kunderna är inte medvetna om detta.

Alex främsta förmåga som trollkarl är att kunna se in i framtiden eller att snarare att se möjliga framtider, eftersom det aldrig är bestämt på förhand vad som skall hända. I boken blir han kontaktad av en rad andra magiker som vill att han för deras räkning skall utnyttja sin siarfömåga till att försöka öppna en urgammal relik. Att just Alex är så eftersökt beror på att alla andra siare har flytt fältet, väl medvetna om att uppdraget ifråga är väldigt farligt. För egen del är Alex inte alls sugen på att ta jobbet, men inser att han är tvungen för att kunna skydda både sig själv och sin vännina Luna. Hon är hans närmsta vän (inte flickvän, även om Alex nog skulle vilja det) och har det rent allmänt rätt svårt eftersom hon är drabbad av en livslång förbannelse.

Det här är en helt ok urban fantasy, en sådan där bok som det kan vara trevligt att läsa när man vill ha något litet lagom spännande och okomplicerat att slappna av med. Själva temat för boken ger mig litet vibbar av Dresden files, och det är ju aldrig fel. Till viss del påminner den också om Ben Aaronovitch böcker, även om Benedict Jacka är långt ifrån lika skicklig rent stilistiskt och språkligt som Aaronovitch.

Litet märklig är också bokens titel. Ödesbunden låter för mig som om det skulle vara Harlequin-romantik eller något liknande. När jag läste boken kände sig min sambo tvungen att fråga flera gånger om vad den handlade om, han verkade orolig att jag gått över till the real dark side – romantikträsket... Men det är inte någon risk med den här boken. Hoppas att inte titeln avskräcker några läsare, för det här är helt vanlig trollkarls-urban fantasy, inte något annat!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag tyckte den här boken var en trevlig överraskning, jag hade inte några förväntningar alls på den!

      Radera
  2. Står i min bokhylla (med några andra med lila ryggar) och väntar på att bli läst! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, lila ryggar -- ja, det finns flera andra böcker som samma förlag gett ut. Jag har också ett par som står och väntar!

      Radera