Böcker

Böcker

torsdag 22 november 2012

Nu är det dags..!

En sak man kan roa sig med om man har en blogg är att titta på statistiken över vilka google-sökningar som gör att folk hittar fram till den egna bloggen. Och då har jag under en rätt lång tid märkt en tydlig trend, nämligen att det görs många sökningar om Deborah Harkness nya bok Shadow of Night, fortsättningen på Alla själars natt (A Discovery of Witches). Liksom den  förra boken innehåller den nya häxor, vampyrer, alkemister och demoner, men utspelar sig på 1500-talet dit huvudpersonerna kommit efter att ha förflyttat sig i tiden. Den kom ut i somras, men verkar inte vara något som andra bokbloggare har kastat sig över. Med andra ord är det bara att inse: det är nog upp till mig att ta mig an den här boken.

Shadow of Night är en riktig tegelsten och även om jag sett fram emot den, har jag känt att jag inte vill börja läsa förrän jag verkligen har tid. Men nu har det blivit dags, inte minst eftersom jag blivit peppad av att det verkar vara många andra som är nyfikna. Än så länge har jag inte kommit så många sidor, men jag kan konstatera att det är trevligt så här långt – samt att det inte går så fort att läsa den här boken. Intressant nog är den nästan exakt lika lång som The Twelve, som var så spännande att det gick fort att komma igenom de många sidorna. Shadow of Night är inte någon sådan bok, utan mer långsam och behaglig läsning. Men det kan vara helt ok det också, ibland. Vi får se om jag tycker att den håller hela vägen, en recension kommer så småningom!

2 kommentarer:

  1. Hej! Din blogg verkar riktigt bra!
    Vill gärna läsa Shadow of night eftersom jag har läst alla själars natt, men vet du om den kommer att komma ut på svenska eller inte?
    Kan såklart läsa den på engelska, men undrar om den kommer kännas som fortsättningen eller inte om jag läser den på engelska...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, kul att du gillar bloggen!

      Vad gäller boken har jag hört rykten som säger att det inte skall komma någon svensk översättning, men vet inte om det stämmer. Det är ju litet tråkigt om förlaget ger upp efter första delen av en trilogi, men det kanske inte är värt för dem att översätta en så tjock bok..?

      Radera