Böcker

Böcker

måndag 31 december 2012

Tillbakablick på bloggåret 2012


Nu när 2012 alldeles strax är slut börjar det blir dags att sammanfatta det här året, som blev det första året med Skuggornas bibliotek. Det var i våras som jag startade bloggen efter att ha tvekat en längre tid, och så här i efterhand kan jag konstatera att jag verkligen inte ångrar att jag gjorde det. Här kommer en återblick på några höjdpunkter under året.

Våren började något trevande med mycket vampyrläsning: bland annat ett par Morganville vampires, min tegelstensfavorit Alla själars natt och klassikerna I am Legend och Carmilla. Och så Eld, som visade sig vara en av årets bästa böcker och en klart värdig uppföljare till Cirkeln. När sommaren kom retade jag mig på skildringar av historiska häxprocesser och tipsade om historieforskning på just detta tema. Litet ironiskt kändes det därför att en annan av årets bästa böcker visade sig handla om just häxprocesser, nämligen The Daylight Gate av Jeanette Winterson.

Den regniga sommaren blev utnämnd till zombiesommar och förde med sig ett antal riktigt bra böcker. Bland dem som lästes fanns Varma kroppar, I dödsskuggans land, Världskrig Z och allt av Carrie Ryan, även om Amanda Hellberg och Ben Aaronovitch också kom att bli sommarfavoriter. Andra kanske något oväntade sommarämnen på bloggen blev viktoriansk goblinpunk, att jag outade min motvilja mot Island och en stor tvekan inför min gamla husgud Anne Rices comeback som skräckförfattare. Inte att förglömma är också att jag läste Waking the Moon av Elizabeth Hand, en författare som andra bokbloggare talat sig varma för. Den visade sig vara underbart bra!

Hösten kom och utnämndes till rysk höst mycket på grund av Pocketlovers tre-på-tre-utmaning. Där läste jag tre ryska författare vars böcker fick ett litet blandat mottagande av mig. Bäst var Främlingen av Max Frei. Dessutom peppades det stenhårt på bloggen för Kontrast (Swecon 2012), som också blev en av de stora höjdpunkterna under hösten. Där gavs tillfälle att gå på intressanta seminarier, att umgås med trevliga människor – bokbloggare och andra, att möta spännande författare (t.ex. Caitlin Sweet, Joe Abercrombie och Kelly Link) och rent allmänt till ett obegränsat och ohejdat boknörderi.

Slutet av hösten kom att upptas av alkemister i Prag, både i verkligheten och i Shadow of Night av Deborah Harkness. Dessutom hyllades postapokalypsen som den skildrats av bland andra Justin Cronin och Emily McKay. Andra teman som togs upp var filmatiseringar av zombieböcker, ett nyväckt intresse för serier där sierskan Madame Xanadu blivit en favorit, samt inte minst också mina pepparkaksfladdermöss.  

En sak som varit mycket trevlig har varit kontakten med andra bokbloggare, med vilka jag inte bara kunnat utbyta åsikter om böcker utan också diskutera sådant som nagellack, kål och tv-serier. På det senare temat var en rolig sak Fiktiviteters Doctor Who-helg, där jag deltog med en kärleksförklaring till doktorns eviga fiender dalekarna. Även katter är något som bokbloggare har en fäbless för, men när Feuerzeug ordnade en fototävling med tema katt/bok/drink fick jag i brist på bloggkatt delta med en fladdermus istället. Ännu mer fladdermöss där alltså. Kan man ana ett samband? Absolut! Goth-ränderna går aldrig ur...

Och det var alltså 2012. Nu ser jag fram emot ett nytt år med bloggen och med förhoppningar om många givande läsupplevelser som jag kan skriva om. Och visst har det här året alla förutsättningar för att bli riktigt bra. Till exempel sitter jag i skrivande stund och sneglar på Alden Bells nya bok, som verkar synnerligen lovande. Välkommen 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar