Böcker

Böcker

söndag 6 januari 2013

Läsutmaningar ... nej, nej!


Jag brukar vara försiktig med att hoppa på olika utmaningar, åtminstone mer krävande sådana. Förra året var jag med i Pocketlovers tre-på-tre-utmaning, den var på en lagom nivå och gjorde att jag fick läsa tre intressanta ryska böcker. Men annars har jag hållit mig ifrån sådana saker. Visst kan en utmaning vara ett tillfälle att få läst sådant som man inte annars skulle ha gjort, men det som verkar roligt från början blir lätt till ett dåligt samvete om man inte hinner eller tappar lusten.

Alltså intar jag en försiktig hållning gentemot diverse utmaningar som dyker upp runt om på olika bloggar. Men en har jag bestämt mig för att hänga med på, nämligen Ord och inga visors Tusen och en natt-utmaning. Den innehåller bara en bok att läsa, om än en tjock sådan, och känns väldigt lockande. Jag läste Tusen och en natt som barn och minns att det fanns sagor i den som var riktigt hemska. Särskilt en som gjorde stort intryck på mig innehöll en man som blivit fast i en grotta fylld med en massa skelett efter andra människor som blivit instängda och dött där inne. Det skall bli intressant att läsa om det här som vuxen och se vad det där var för sagor egentligen. Och kanske minns jag fel, kommer den där historien med skelettgrottan ens från Tusen och en natt?

Sedan vet ju alla bokbloggare att den som läser flest böcker vinner, inte sant? Om du tvivlar på den saken, se då vad Enligt O skriver om den här frågan. Hennes blogg fick ju pris som bästa bokblogg förra året, så hon måste ju vara en auktoritet på området! I alla fall har jag anmält mig till Goodreads 2013 Reading Challenge och där angett att jag skall läsa 150 böcker under det kommande året. Det är en hög siffra, men jag tror att den är helt realistisk och dessutom i nivå med vad jag tror att jag brukar läsa.

Om det blir några fler utmaningar för min del återstår att se. Men ett år är långt, så vi får väl se vad som händer framöver!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är kul med utmaningar! Bryr mig inte så mycket om jag klarar dem eller ej, är ingen tävlingsmänniska så (:
    Dessutom får jag läst sådana som jag annars inte skulle se åt, vilket också är kul, testa lite nytt ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt problem med utmaningar är att jag är både väldigt tävlingsinriktad och plikttrogen, så har jag tagit på mig att göra något har jag svårt att släppa det... Sedan gillar jag att läsa det som faller mig in, och då är det trist att vara uppbokad med måste-läsning. Jag kan få för mig att plocka upp de mest konstiga böcker, det är så underbart kul att bara kunna följa ett infall och kasta sig över något nytt och spännande. Sedan må det vara aztekisk 1500-talspoesi eller allt av Mare Kandre -- bägge är saker jag vid olika tillfällen känt att jag bara måste läsa! :)

      Radera
  2. Jag hängde oxå på den här utmaningen! Jag har en egen personlig utmaning med att läsa alla mina böcker och "Tusen och en natt" står oläst i bokhyllan, så den här utmaningen passade bra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då passade den utmaningen verkligen bra! Jag tycker det skall bli roligt att läsa om Tusen och en natt för att jämföra med vad jag minns från förra gången. Jag är inte alls säker på hur det kommer att sluta... :)

      Radera