Böcker

Böcker

torsdag 7 februari 2013

Beautiful Creatures vs City of Bones


Beautiful Creatures av Kami Gracia & Margaret Stohl och City of Bones av Cassandra Clare är bägge första delarna i varsin YA-urban fantasyserie och bägge kommer på bio inom de närmaste månaderna. De här böckerna har också mycket annat gemensamt, till exempel utgångspunkterna för handlingen.

City of Bones handlar om tonårstjejen Clary, som bor ihop med sin mamma (som är konstnär). Hennes pappa är död. Boken börjar med att hon träffar en kille som verkar ha någon slags magiska förmågor, vilket får henne att inse att det kanske är något speciellt med henne själv också. Beautiful Creatures handlar om tonårskillen Ethan, som bor ihop med sin pappa (som är författare). Hans mamma är död. Boken börjar med att han träffar en tjej som verkar han någon slags magiska förmågor, och möjligen är det något speciellt med honom själv också. Ni hänger med, det verkar finnas en slags mall som författarna följer när de ställer upp premisserna för sina YA-serier. Effekten blir litet märklig när man läser flera sådana här böcker efter varandra.

Men även om det finns likheter, skiljer sig böckerna ganska mycket åt i utförandet. City of Bones utspelar sig i New York, där det visar sig att storstaden bebos av mycket märkliga typer. Bland annat ingår flockar av varulvar, motorcykelåkande vampyrer, mystiska munkar utan ögon och ett antal supersnygga demonjägare, kallade shadowhunters. Det är en hel del action och mycket magi, men även om temat för boken är hemligheter blir det aldrig någon särskilt mystisk stämning. Varulvarna och vampyrerna finns där, det är bara så att de flesta inte lägger märke till dem.

Beautiful Creatures utspelar sig i en småstad i den amerikanska södern, där det som avgör en persons social position är om man har förfäder som stått för hjältemodiga insatser under inbördeskriget. Någon som är ny i stan har inte en chans att bli accepterad. Här är det magiska mycket mer mystiskt än uppenbart, med storslagna mansions, förfallna kyrkogårdar, ett mycket märkligt bibliotek och diverse udda personer som kanske eller kanske inte har någon slags övernaturliga förmågor. Här får man fundera över om de helt vidriga cheerleaderflickorna bara är vanligt elaka typer eller om det är någon slags mer kvalificerad ondska som ligger bakom.

Det är alltså två rätt olika sorters böcker, vilken man föredrar är väl en smaksak. City of Bones har vampyrer på flygande motorcyklar, Beautiful Creatures har överdådiga middagar med fnoskiga gammelfastrar i dammiga spetsklänningar – som naturligtvis har superkoll på allt konstigt som ingen annan lägger märke till. Jag fastnade för Beautiful Creatures för att jag gillade den underbara södern-stämningen, medan jag tyckte att City of Bones inte kändes särskilt originell. Det är egentligen inte alls någon dålig bok om man gillar den här genren. Man kommer in i den snabbt och det är spännande, men den tillförde inte något eget eller nytt. När jag läst klart hade jag inte någon lust att kasta mig över nästa del i serien, trots att slutet egentligen är upplagt för att man skall vilja det. Men nja, jag har andra böcker som jag hellre läser för tillfället.

Med detta dock inte sagt att Beautiful Creatures är utan problem. Den börjar bra, men någonstans på mitten börjar den gå på tomgång. Det blir litet väl utdragen väntan på någon slags klimax som aldrig riktigt kommer. Även i det här fallet finns fler delar i serien, men jag ställer mig tveksam till om jag vill läsa dem. Det jag gillade med Beautiful Creatures är det mystiska när man bara anar att vissa personer döljer hemligheter vars trådar går långt tillbaka i tiden, men allt sådant avslöjas ju i den här första boken – så till den grad att man hinner tröttna redan innan den tagit slut.

Och så var det filmerna! Beautiful Creatures har premiär redan nästa vecka, den 13 februari. City of Bones får man vänta på till den 23 augusti. Att döma av de trailers som finns på nätet blir det mycket action och specialeffekter. Snyggt gjort verkar det vara, men det återstår att se hur bra de här böckerna fungerar på film.






7 kommentarer:

  1. Såg trailern för Beautiful Creatures och lockades av sydstatsmiljöerna, så nu är planen att läsa och sedan se filmen. Är på det stora hela mycket förlåtande när det gäller intrigmässiga problem om miljöerna är lyckade, men är härmed förvarnad/underrättad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beautiful Creatures är helt ok att läsa, och jag gillade verkligen sydstatskänslan. Men man blir litet förbryllad över att det finns tre böcker till, hoppas att de inte bara är repris på de sista kapitlen i den här boken...

      Radera
  2. Vilket spännande inlägg du har skrivit! Jag har varit väldigt nyfiken på City of Bones men har ännu inte hunnit beställa böckerna. Beautiful Creatures håller jag på med nu, jag gillade första boken även om den inte riktigt kändes ny, tvåan är jag snart halvvägs i och den tycker jag hitills bättre om! Hoppas på att serien ska fortsätta växa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra att andra delen av Beautiful Creatures är bra, skall läsa den snart tänkte jag! :)

      Radera
  3. Bah. Du kan skippa City of Bones- filmen (om du inte sett den redan). Jag läste boken precis före jag såg filmen och även om boken kanske inte var den bästa jag läst, så var den ett mästerverk jämfört med fimen. De ägnade sig helt enkelt åt veritabel bokslakt, förstörde alla karaktärer, tog bort mycket av historien och lade till helt onödiga saker. En av de sämsta filmatiseringar jag sett!

    Boken tyckte jag om men som du säger, inget extraordinärt. Däremot är prequeln till den här serien, Infernal Devices, mycket bättre! Shadowhunters i det viktorianska London, mycket steampunk och en del humor. Lite väl mycket viktorianska kärleksförklaringar bara, kanske ;)

    Har länge velat läsa Beautiful Creatures, men blev ännu mer sugen på att läsa den nu. Såg den filmen och gillade den, men kändes som att det skulle kunna finnas mycket mer i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Infernal Devices måste jag kolla upp! City of Bones-filmen har jag fortfarande inte kommit mig för att se, vilket väl säger en del om hur pass ospännande den känns. Det får bli senare någon gång, kanske den kommer på tv när jag råkar titta...

      Radera
    2. Det tycker, de är värda att läsa! Nåja, nu är du förvarnad om filmen i alla fall :)

      Radera