Böcker

Böcker

fredag 1 mars 2013

Flickan under jorden

Ruth Galloway är arkeolog, eller mer bestämt expert på ben, och chef för rättsarkeologin på University of North Norfolk. Därför är det till henne man ringer när det hittas ett skelett ute på en ödslig strand. En flicka är försvunnen sedan tio år, och kanske är det hennes kropp som efter lång tid kommit i dagen. Eller också är det en mycket gammal grav, från en tidsepok då människooffer fortfarande förekom. Fast vad har då hänt med den försvunna flickan, kommer man att kunna hitta henne också?

Flickan under jorden är Elly Griffiths första bok om arkeologen Ruth Galloway, och som jag skvallrat i förväg här på bloggen var det en mycket trevlig bekantskap. Det är ganska lättsmält läsning, så där lagom på alla sätt – även om läsare som är överkänsliga mot folk som skadar barn och katter bör iaktta försiktighet. I alla fall, jag var i stort behov av litet förströelseläsning som var spännande utan att vara alltför krävande. När man är sådär supertrött efter jobbet och inte orkar annat än att lägga sig i soffan, då passar det här bra. Sedan är det inte helt fel att boken också innehåller vindpinade engelska landskap och mystiska arkeologiska fynd, helt i min smak. För att vara en deckare är också själva mordhistorien ganska nedtonad, vem som är skurk listar man rätt snart ut och det är inte fokus på någon polisutredning även om en polis förekommer i handlingen.

En annan sak som gör att jag garanterat kommer läsa fler böcker i serien är att jag gillar huvudpersonen. En sak som brukar framhållas som något positivt är hur Ruth beskrivs, bland annat är hon långt ifrån trådsmal. Men det där tycker jag känns mindre viktigt (varför måste man ens fundera över hennes vikt?). Istället gillar jag att hon faktiskt är en riktig arkeolog som har ett riktigt arbete på universitetet. Hon ägnar inte hela sin betalda arbetstid åt att fundera över mystiska ledtrådar i någon gammal skrift som somliga andra litterära universitetsanställda (looking at you, Diana Bishop och Robert Langdon!), utan har föreläsningar och rättar uppsatser åt studenter. När hon deltar i arkeologiska utgrävningar är det inhängnader och vägar som grävs ut, förutom skeletten som hon själv är expert på. Och så är Ruth en sympatisk person. Man kan inte låta bli att gilla henne helt enkelt, där hon bor i sin stuga fylld med böcker och katter...

Elly Griffiths är alltså en författare att rekommendera, och det är bara att konstatera att ytterligare en i #boblmaf fallit för hennes böcker...

2 kommentarer:

  1. Jag gillar hela persongalleriet i Ruth Griffiths böcker och har precis köpt den fjärde boken i pocket. Fast det där med katten har jag fortfarande inte förlåtit henne för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har upptäckt ytterligare en katt i nästa bok! Men bortsett från det där är det trevlig läsning... :)

      Radera