Böcker

Böcker

söndag 26 maj 2013

Årets sommarprojekt


Nu när maj börjar lida mot sitt slut är det dags att inse att det faktiskt kommer att bli en sommar även i år. Om det blir trist väder mest hela tiden, som förra året, det återstår att se. Hur som helst kommer det garanterat bli tid för läsning, det skall jag verkligen se till. Oavsett om det blir inomhus medan regnet trummar mot fönsterrutorna eller utomhus i skuggan (jag är ingen soldyrkare, gothgirl – remember!), så betyder ledighet nästan alltid att jag läser mycket.

Frågan är då bara vad som skall läsas den här sommaren? Jag har inte något speciellt tema som jag kommit på, utan det får bli litet improviserat. Jag funderar litet vagt på att läsa om alla delarna av Sandman, men annars vet jag inte. Det jag däremot kommer att göra är att passa på att sortera upp alla mina böcker här hemma. Jag vill inte säga att jag förlorat kontrollen över min boksamling, men någonting ditåt. Det förekommer att jag jämför min lägenhet med "de bortglömda böckernas gravkammare" från Carlos Ruiz Zafóns böcker... Riktigt så illa är det inte, men jag har mycket bokhögar, böcker som står bakom andra i bokhyllan och inte särskilt mycket ordning på det hela. Jag tror dessutom att om jag går igenom hyllor och högar kommer jag hitta många guldkorn som gömmer sig, både i form av hyllvärmare som inte blivit lästa och gamla favoriter som jag vill läsa om. Som den bokhamster jag är händer det alltsom oftast att jag införskaffar böcker som jag inte hinner med just då, och ibland blir de liggande olästa. Men desto roligare då att ha dem tillgängliga om jag blir sugen på just den boken.

Det stora sommarprojektet är alltså att genomföra en slags arkeologisk utgrävning bland mina böcker som förhoppningsvis resulterar i rikliga fynd. Jag återkommer med en rapport om resultatet vid senare tillfälle. Utöver det har jag planer på en del inlägg här på bloggen med sommartema, det blir litet betraktelser över läsning i olika former. Mer om detta får ni veta framöver!


2 kommentarer:

  1. Jag har också funderat på att läsa om alla Sandman! Det känns ju verkligen läge nu när det är en prequel på gång... Säg till om vill ha sällskap i det läsprojektet, jag hänger gärna på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna! Jag blev också peppad när jag hörde att Neil Gaiman tänkte återvända till Sandman igen. Det känns som rätt läge med en omläsning! :)

      Radera