Böcker

Böcker

fredag 17 maj 2013

Jag offrar mig för er skull...



Nu har den kommit, boken som förutspås bli den största bästsäljaren i år: Inferno av Dan Brown. Att något är på gång märker jag inte minst på sökstatistiken till bloggen, där helt plötsligt Dan Brown trendar. Jag har visst skrivit något inlägg om honom för länge sedan, och det har nu återigen många läsare hittat fram till. Den här boken har redan på förhandsbeställningarna sålt enorma mängder, så den kommer säkert i alla fall få en hög placering på försäljningslistorna. Och då skall man betänka att i princip ingen har vetat något om den, massor med människor har beställt den ändå. Det har inte skickats ut några recensionsexemplar i förväg till pressen och Dan Brown har tydligen bara gett en enda intervju, författaren själv har alltså inte för avsikt att marknadsföra sin bok. Det enda som på förhand varit känt om handlingen i Inferno är att huvudpersonen är symbolexperten Robert Langdon precis som i tre av de tidigare böckerna. Det skall också på något sätt beröra Dante och utspela sig i Florens.

Och kära läsare, jag vet ju att ni är litet nyfikna på det här, men att ni själva har fullt upp med alla de där andra böckerna som man ju också verkligen vill läsa. Så för er skull kommer jag att offra mig och läsa Inferno. Ni kan läsa min recension och så slipper ni. Bra va!

Nej, skämt åsido. Jag måste erkänna att jag gärna kastar mig över en sådan här bok. Som alltid med Dan Brown vet man att det handlar om mystiska budskap som förmedlas genom historien, att något hemligt sällskap alltid figurerar och att det utspelar sig i kulturhistoriskt intressanta miljöer som man blir hysteriskt sugen på att besöka efter att ha läst boken. Rätt spännande brukar det vara också även om boken förmodligen rent språkligt och stilistiskt lämnar en del att önska, så att säga. Förknippat med något större lidande skall det väl dock inte vara att läsa Inferno, jag räknar med att det går rätt fort. När ni andra kollar på Melodifestivalen (erkänn nu!), då plöjer jag mig igenom den här boken. Snart får ni veta vad den går för!

6 kommentarer:

  1. Låter toppen! Vad jag har hört har inte recensionerna varit allt för bra.. jag har till och med tappat lusten till att läsa den lite nu. Men väntar spänt på din recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte sett några andra recensioner ännu. Skall kolla upp det efter att jag själv läst klart!

      Radera
  2. Ska bli spännande att se vad du tycker om den! JAg har tyvärr några böcker som ska avklaras före är det tänkt.. Så jag har givit sambon förtur ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del fick den här boken litet förtur i läslistan. :) Man måste följa impulsen när man bara känner för att kasta sig över något, och så får andra böcker vänta till det blir "rätt" tillfälle för dem...

      Radera
  3. Religionsvetaren i mig skriker i mitt huvud att jag också måste läsa den så jag offrar mig för hennes skulle :P Klart jag kommer läsa den. Kanske inte nu på direkten men jag gillar sådana här böcker. Hoppas bara på att hans språk är bättre den här gången. Höll på bli tokig förra gången då han använder ordet "utterly" lika ofta som bruden i Fifty Shades biter i sin underläpp :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de där mystiska/religiösa delarna av Dan Browns böcker är ju det som gör att jag bara måste läsa dem. :) Sedan tror jag att det här är böcker som man skall försöka läsa så snabbt som möjligt, så att man inte hinner haka upp sig på språket... :D

      Radera