Böcker

Böcker

söndag 9 juni 2013

Den stora bokhyllestädningen



Som jag skrivit om tidigare här på bloggen var en av mina planer inför sommaren att ta ett ordentligt tag i bokkaoset här hemma. Bokhyllorna var så fulla att böckerna nästan ramlade ut ur dem, bokhögarna hade växt sig stora både här och där i lägenheten. Därför bestämde jag mig för att den här långhelgen skulle det äntligen bli av, nu skulle det bli ordning igen!

Sagt och gjort, alla böcker har plockats fram, dammats grundligt och sorterats. Jag brukar ha rätt svårt att göra mig av med böcker, men nu var jag hård. Böcker som jag inte tyckt om när jag läste dem eller i alla fall aldrig tror att jag vill läsa igen, de åker ut. Eller ut och ut, det blir nog både Myrornas och andra nya hem för de böckerna. Kastar någon gör jag inte!

Slutresultatet blev att nu är alla mina böcker otroligt nog instuvade i hyllorna. Litet trångt är det tyvärr och något större expansionsutrymme finns inte (vadå, skulle jag skaffa fler böcker?!?). Men ändå, nu har jag inte en enda bokhög och allt ser prydligt ut. Till och med serieböckerna, som tidigare legat och drällt överallt, har fått platser i hyllorna.

Ordningen då – jag vet ju att ni är intresserade av sådana saker. Nej, det finns inte någon specifik ordning alls i mina bokhyllor. Kaos är min ledstjärna i boklivet. Någon slags logik finns det, som att de flesta böcker av samma författare står på ett och samma ställe och att vissa genrer står ihop. Storlek har också en viss betydelse, för håller man samma alla små pocketar kan man ha låg hyllhöjd och därmed maximera antalet hyllor. Men bokstavsordning eller någon som helst annan ordning (som ursprungsland eller – ve och fasa – färg på omslag), det bryr jag mig inte om. Det skulle bli alldeles för besvärligt att upprätthålla, och det rör sig om ganska många hyllmeter böcker som jag skulle få sortera. Jag vet precis var allting står, och om någon annan (t.ex. min sambo, haha) letar efter något får de antingen fråga mig eller gå på upptäcksfärd tills de hittar. Kanske råkar de på någon annan spännande bok under tiden?

Och nu när den stora bokhyllestädningen är gjord börjar det bli dags på allvar att fundera över böcker att läsa i sommar. Ett foto på en bokhög kommer framöver!

2 kommentarer:

  1. Jag borde också ge bort böcker som jag har redan har läst eller inte gillat, då det aldrig har hänt att jag läst om böcker fast att jag ibland intalar mig att jag nog kommer att göra det ;) Brukar rensa ut vid flytt i alla fall! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser gärna om böcker, fast då skall det vara sådana som jag tyckt speciellt mycket om. Och ibland bara måste man rensa, annars får det inte plats något nytt! :)

      Radera