Böcker

Böcker

torsdag 13 juni 2013

Den stora sommarläsningsbokhögen

Det hör till att bokbloggare noga skall planera sin sommarläsning och att sedan lägga upp ett foto på bloggen av den hög med böcker som man tänkt sig att läsa. Som ni kanske minns utlovade jag ett sådant foto så snart jag hade sorterat om mina bokhyllor, vilket jag gjorde i helgen. Nu har jag noga studerat bokbeståndet, prövande känt på gamla hyllvärmare och försökt föreställa mig vad för läshumör jag kommer kunna tänkas vara på under de kommande månaderna.

Resultatet blev den här nätta lilla bokstapeln:


Det man hittar i den är:
    - Wool av Hugh Howey. Litet postapokalyps måste man ju ha under sommaren.
    - Don't Breathe a Word av Jennifer McMahon. Försvunna flickor, faeries och lär vara riktigt, riktigt bra.
    - The Diviners av Libba Bray. Tegelsten med mysko mord och synsk partyflicka i 1920-talets New York.
    - Radiant Days av Elizabeth Hand. Som bekant en av husgudarna på både denna och flera andra bokbloggar.
    - We have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson. Denna författares böcker är värda läsa många gånger. Den här tänkte jag återknyta bekantskapen med efter många år.
    - The Demonologist av Andrew Pyper. Jag tyckte inte riktigt om Nattvakten av samma författare, men den här låter riktigt lovande. Venedig och demonbesatthet, vad kan gå fel?
    - The Quickening av Julie Myerson. Spökerier måste jag få en regelbunden dos av. Det här verkar vara ett bra val.
    - The  Orphan Choir av Sophie Hannah. Samma sak här: spökigt och enligt uppgift klart läsvärd.
Överst i högen ser ni ett antal seriealbum som jag också tänkte klämma vid tillfälle. Walking dead fortsätter jag med, åtminstone de delar som finns översatta till svenska. Dessutom har jag tänkt läsa om en gammal favorit, Sandman av Neil Gaiman. Alla tio delarna finns inte med på bilden, men jag hade tänkt läsa hela serien under sommaren. En i veckan kanske blir lagom takt?

Om det blir exakt de här böckerna jag läser återstår att se. Kanske blir jag otroligt sugen på något helt annan, kanske lever några av dem inte upp till mina förväntningar. Som det känns nu vore det i alla fall trevligt att läsa just den här högen. Men, handen på hjärtat tror jag nog inte att den kommer räcka så långt. Det blir nog mer böcker, och den senaste tiden har jag börjat fundera på att begrava mig i någon av de här två rejäla tegelstenarna:


Både Pestens tid och Det är på en bra bit över 1000 sidor vardera, så de räcker länge, länge. Jag har läst dem, men det var decennier sedan vid det här laget och Pestens tid har jag bara läst i den ursprungliga kortare versionen. Eventuellt blir det alltså "litet" Stephen King-omläsning framöver.

Vid närmare eftertanke inser jag dock nu att de flesta böckerna i de två högarna ovan antingen är inbundna eller rätt stora. Och sådant är ju svårt att läsa om man befinner sig på resande fot, vilket jag åtminstone under en del av semestern kommer att vara. För säkerhets skull plockar jag därför ihop en extra liten bokhög med pocketböcker:


Av Benedict Jacka, Ben Aaronovitch och Cornelia Read har jag läst tidigare böcker i samma serie och vill gärna fortsätta med fler. Att Fred Vargas är en författare som jag kan gilla har jag förstått av andra bloggare, så den får komma med här. Det får också The 5 Wave av Rick Yancey göra. Ya om alien invasion, det låter som något som kanske kan passa den som i likhet med mig ömt vårdar minnena av svunna tider med Arkiv X.

Ovanstående foton visar med all önskvärd tydlighet att jag inte kommer ha brist på böcker att läsa under sommaren. Fast det finns också andra som inte är med på bilderna, inte minst Neil Gaimans kommande The Ocean at the End of the Lane vilken bör ramla in i brevlådan vilken dag som helst. Möjligen kommer den också ha sällskap med några andra böcker. Det kan nämligen vara så att jag beställde litet andra när jag ändå var på gång... Hur som helst kommer säkert bli en hel del läst under den närmaste tiden. Efter en hektisk vår ser jag verkligen fram emot lata sommarveckor med avslappnande läsning. Mmmm.

2 kommentarer:

  1. Gud så mycket bra böcker! :) Är även jag väldigt nyfiken på The Quickening - Hammer Books skräckutgivning brukar vara riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har höga förväntningar på de här böckerna! :) Och Hammer books tillhör ju de där förlagen som är klart värda att hålla ett öga på, för de har många intressanta titlar. SNygga böcker brukar det vara också, det är ju aldrig fel! :)

      Radera