Böcker

Böcker

söndag 30 juni 2013

Juni sammanfattat



Så har det blivit sommar på riktigt och juni har tagit slut. För min del har det känts som att det här varit en väldigt lång månad, inte minst för att den varit full med aktiviteter av olika slag. En hel del läsning och bloggande har det också blivit, och av någon anledning har flera av böckerna jag läst på olika sätt handlat om semester och sommarlov. Det har inte varit något uttänkt tema, men kanske har mitt undermedvetna sett till att välja ut sådana böcker åt mig ..?

En sådan bok var Joyland, Stephen Kings senaste som var rykande färsk från bokpressarna. Bra, men inte så otäck som man kanske hade väntat sig av honom. En mysryslig sommarlovsskräckis var Barnkolonin av Kerstin Lundberg Hahn, medan the Quickening av Julie Myerson handlade om solsemester av det mindre trevliga slaget. Jag har också återknutit bekantskapen med Maria Langs gamla deckare, denna gång Farligt att förtära som utspelar sig i samband med en skolavslutning.

Månadens bästa bok, helt utan konkurrens, var den underbart magiska Don't Breathe a Word av Jennifer McMahon. Dessutom har jag fortsatt att läsa vidare i Walking Dead-serien, och precis som jag hade hoppades visade den sig bli mycket bättre efterhand.

Juni har också inneburit peppande inför spännande saker som händer i höst, framför allt alla nya böcker som kommer ut då. Bland de särskilt efterlängtade finns Nyckeln, som nu fått releasedatum i november. Utöver detta har jag funderat över om jag skulle försöka läsa några böcker på tyska, konstaterat att en vampyrklassikerförfattare gått ur tiden samt diskuterat det här med att det ibland går så snabbt med att översätta vissa böcker till svenska.

På hemmafronten har jag redan hunnit med ett av mina stora sommarprojekt, nämligen att storstäda mina bokhyllor, vilket ledde fram till att jag plockade ut ett par rejäla högar med böcker att läsa under sommaren. I de där högarna har jag faktiskt redan hunnit klämma ett par titlar, så de kommer förhoppningsvis att vara ganska rejält avbetade innan höstmörkret sänker sig. För nu är det ledighet som väntar, min semester börjar denna vecka och jag ser fram emot att kunna läsa och slappna av rejält den närmaste tiden. En del annat blir det också givetvis, men i alla fall har jag inte planerat att låta bloggen få sommarlov. Här kommer det skrivas om böcker precis som vanligt. För sommar och läsning hör ju verkligen ihop, inte sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar