Böcker

Böcker

onsdag 9 oktober 2013

Nobelprisspekulationer även här

Så var det återigen dags, i morgon kommer Svenska akademiens ständige sekreterare kliva ut genom den där dörren i Börssalen och tala om namnet på den författare som blivit årets litteraturpristagare. Själv brukar jag inte engagera mig så där väldigt djupt i vem det blir, men det går ändå inte att låta bli att vara nyfiken.

Jag tänker inte tippa årets pristagare, däremot framhålla två författarskap som jag definitivt tycker borde vara värda att belöna. Den första är Margaret Atwood som nyligen kommit ut med MaddAdam, den tredje delen i hennes dystopiska trilogi där också Oryx & Crake och Year of the Flood ingår. Hon har en lång rad mycket bra böcker bakom sig, för egen del tycker jag också att bland annat The Robber Bride var en verklig läsupplevelse.

Mitt andra förslag är Joyce Carol Oates – ständigt omtalad som Nobelpriskandidat, men verkar ändå aldrig komma på tal när det verkligen gäller (tja, inte för att man vet vad akademien egentligen tycker, men det är intrycket som ges). Och när jag såg omslaget till hennes senaste bok, The Accursed, tyckte jag att det kändes som "gå och dränk er, Svenska akademien!" Visserligen är det väl inte rätt att kalla det här för en vampyrbok, men det är nog tillräckligt mycket gotisk skräck för att diskvalificera Oates som potentiell pristagare. Med tanke på vilken total beröringsskräck akademien verkar ha för litteratur med fantastikinslag är det inte särskilt troligt att priset någonsin blir hennes. Synd, tycker jag och hoppas att jag har fel på den här punkten.

Varken Margaret Atwood eller Joyce Carol Oates är som bekant särskilt originella förslag i sådana här sammanhang, men jag vill ändå passa på att framhålla dem bägge. De är strålande författare, men i ärlighetens namn har de oddsen emot sig: dels är de engelskspråkiga, dels är de kvinnor. Det brukar inte direkt vara en vinnande kombination, och efter Doris Lessing får vi nog vänta många år på ytterligare en. I alla fall: Go, team Margaret och Go, team Joyce!

3 kommentarer:

  1. Jag hoppas på Margaret Atwood, det har jag gjort i åratal. Oates tycker jag är för ojämn.The Accursed kommer ut i svensk översättning nu i oktober. Den ser jag verkligen fram emot. Men jag väntar kanske till den kommer i pocket. Kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag håller med om att Oates kan vara ojämn. Fast hon har ju skrivit många böcker, så det räcker väl till ändå... Men Atwood är min stora favorit, kommer inte sluta hoppas där!

      Radera
  2. Hej! Är lite nyfiken på hur gammal du är, du som skriver denna blogg. Letade info men hittade ingen :-)

    SvaraRadera