Böcker

Böcker

tisdag 1 oktober 2013

Stilla september



Men hjälp så tyst det varit på bloggen under den senaste månaden! När jag ser tillbaka på september kan jag konstatera att det verkligen varit stillsamt här för det mesta. Anledningen är rätt förutsägbar, jag har haft väldigt mycket att göra på sistone. Jag har jobbat massor och dessutom haft deadline på ett par olika saker som inneburit mycket skrivande – och det har på något sätt känts som att jag inte haft några ord kvar till bloggen efter att ha suttit och skrivit andra saker från tidiga morgnar till sena kvällar.

Men om vi tittar på vad som verkligen hände på bloggen är det ändå inte så tokigt. Framför allt hann jag vara med på Fiktiviteters Stephen King-helg med hela två inlägg, ett om Kingen när han är som mest otäck (i The Shining och Jurtjyrkogården) och ett om min senaste King-passion, Det mörka tornet. För övrigt har jag noterat att olika medlemmar ur Kingfamiljen skrivit påtagligt många av de riktigt bra böcker jag läst på sistone. Det gäller till exempel Kelly Braffets Save Yourself, som påpassligt nog recenserades veckan innan temahelgen. Och så kastade jag mig iväg för att införskaffa ett exemplar av Doctor Sleep, äntligen, otroligt nog är den här!

Utöver detta hann jag läsa den första boken i tre-på-tre-utmaningen, nämligen Ghost Orchid av Carol Goodman. Stämningsfullt och mystiskt, precis som man vill ha så här på höstkanten (och gärna andra årstider också). Jag har dessutom funderat litet över det faktum att JK Rowling skall skriva manus till en serie filmer som utspelar sig i den trollkarlsvärld som vi andra trodde att hon hade lämnat bakom sig. Och så har Deborah Harkness släppt namnet på sin kommande och mycket efterlängtade bok (The Book of Life).

Även om det inte blivit mycket bloggat har jag dock hunnit läsa en del, så jag har ett antal recensioner jag tänkte försöka hinna skriva så snart som möjligt. Och nu har min värsta dödslinje varit, så förhoppningsvis skall det inte vara något problem att borsta bort allt damm och spindelväv som hunnit lägga sig här i min frånvaro. Fast kanske jag hoppar över städningen ... om jag lägger till litet fladdermöss blir det nästan halloweenstämning istället. Och nu skall jag äntligen sätta tänderna i Doctor Sleep. Kom igen Kingen, visa att du fortfarande kan skrämmas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar