Böcker

Böcker

söndag 24 november 2013

Darkness, my old friend

Litet litterärt mörker passar väl alldeles utmärkt nu när höstmörkret helt obönhörligt lagt sig. Lisa Ungers Darkness, my old friend innehåller som titeln antyder massor av den varan. Den utspelar sig i den amerikanska småstaden The Hollows där ett antal personer vars liv på olika sätt korsar varandra. En förtidspensionerad polis som blir uppsökt av ett medium. En nyligen frånskild deckarförfattare med en trulig tonårsdotter. En man besatt av att få veta vad som hände när hans mor försvann för många år sedan. En hemmafru med hemligheter och en riktig psykopat till make. Tillsammans står de för en härva av lögner, dåliga samveten och skuldkänslor som flätas samman till en thriller av hög klass. Lägg till det huvudpersoner som engagerar och verkligen funkar, trots att de är rätt många och är sinsemellan ganska olika.

Vad som egentligen händer i Darkness, my old friend tänker jag inte avslöja, för det är svårt att säga något alls utan att spoila alltför mycket. Istället nöjer jag mig med att framhålla att det här är en bok att rekommendera för den som vill ha spänning, intressanta personer och den speciella klaustrofobiska dramatik som bara kan utspela sig i en småstad där alla ser allt och vet allt, men där det egentligen döljer sig både gammalt hat och svarta hemligheter under ytan.

Den här boken var nummer två i min tre-på-tre-utmaning med temat ond bråd död. Ett bra tema så här långt har det visat sig, och visst kommer det hålla i sig även i den tredje boken på listan. En rapport kommer inom kort!

2 kommentarer:

  1. Visst är hon bra, Unger! Läste hennes senaste, Fragile, i somras och gillade även den mycket. Där dök en gammal The Hollows-bekant upp i förbifarten också! :) Har läst både hennes fristående och serieböcker (där ju Darkness... ingår) och måste nog säga att jag föredrar serien. Väldigt sällan det händer annars (se t ex Lehane, Coben, Barclay mfl som skriver mycket bättre standalones än återkommande serieböcker.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är barnsligt förtjust i det där när författare låter personer från andra böcker smita in i handlingen... Och Lisa Unger kommer jag se till att läsa mer av, för den här boken var riktigt trevlig på många sätt! :)

      Radera