Böcker

Böcker

fredag 13 december 2013

Nytt år, nya böcker



Så här nära slutet av året kan man börja undra vad som kommer hända nästa år, eller närmare bestämt vad för intressanta böcker som kan tänkas komma ut då. Vid en snabbtitt i Svensk bokhandels katalog Vårens böcker 2014 hittar jag dock inte så väldigt mycket som väcker de allra mest akuta habegären hos mig. Visst kommer det att ges ut en hel del som verkar klart läsvärt, men jag saknar det där som jag riktigt går igång på. I en del fall för att jag redan läst böckerna på engelska, i andra mest för att jag inte känner mig helt säker på att de är värda att prioritera framför allt annat jag har i mina bokhögar.

I alla fall, här är en del titlar att hålla utkik efter under våren, och vi börjar med översatta böcker:

- Beautiful creatures. Det högsta priset, det största offret/Kami Garcia & Margaret Stohl (Beautiful creatures bok 3, januari)
- Doktor sömn/Stephen King (februari).
- Otrygg hamn/Tana French (mars)
- Stad av glas/Cassandra Clare (Mortal instruments bok 3, mars)
- Ull/Hugh Howey (april)
- De utstötta/Elly Griffiths (Ruth Galloway bok 6, april)
- För in de döda/Hilary Mantel (april)

Utifrån den här listan ser man att det kommer komma läsvärda böcker inom genrer som skräck, urban fantasy, thrillers, historiska romaner och dystopier. Om man inte hellre läser dem på originalspråk, vill säga. Och om man kan tillåta sig att läsa böcker vars svenska titlar riskerar att skava rejält i ett känsligt språksinne (Ull har jag redan beklagat mig över, men För in de döda?? Jag klarar inte riktigt av att se en sådan titel...).

Bland nya böcker på svenska hittar jag denna gång inte mycket alls som känns rätt för min del. Det är till exempel litet för mycket deckare för min smak. Men några exempel på titlar som verkar lovande finns i alla fall:

- Kleptomania av Kristina Hård skall vara "första delen i en längre fantasyberättelse om troll och annat otyg". Och luftskepp lär den också innehålla. (mars)
- Frostbiten av Marion Nyström skall vara "en spänningsroman med ett stråk av övernaturliga inslag där ett arv sedan generationer håller framtiden i ett iskallt grepp". (april)
- Fossildrottningen av Michael Mortimer. Andra boken i serien som vi numera vet är skriven av Jerker Virdborg och Daniel Sjölin skall innehålla mystiska fossil, historiska upptäcksresande och hotfulla forskare (maj).

En hel del att läsa blir det garanterat, för det blir det ju alltid. Men de riktigt intressanta böckerna hittar man inte i Vårens böcker, utan då får man gå utomlands. Där finns en del som jag verkligen tror kommer vara bra, mer om det en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar