Böcker

Böcker

tisdag 17 december 2013

Vampyrerna har försvunnit


Jag gjorde en rejäl uppstädning av mina bokhyllor i somras och insåg då att jag under åren samlat på mig en herrans massa vampyrböcker som låg och drällde i de mörkaste hörnen av hyllorna. Ingen av dem var dock särskilt ny och det känns som rätt länge sedan jag blev det minsta entusiastisk inför en bok där den här sortens monster förekommer. Vampyrer får mig att tänka been there, done that och dessutom alltför många gånger om. Är det då mig det är fel på, som på senare år fått smak för att läsa annat? Kanske, eller också har det helt enkelt inte kommit särskilt mycket läsvärt inom den här genren på ett tag?

Ståndpunkten att det är böckerna det är fel på och inte mig, den blev bekräftad när jag nyligen ägnade jag mig åt att något av det bästa jag vet: önskegoogling av kommande utgivning. Jag hamnade då hos Amazon där det listades mycket nya intressanta böcker inom olika kategorier. Eftersom genren horror/vampires fanns med kunde jag inte låta bli att klicka på den för att se om det till äventyrs hade kommit något intressant. Men trots den vampyrapati som jag lider av blev jag ändå förvånad över att sökresultatet  totalsågade allt vad vampyrböcker heter: "Sorry, there are no hot new releases available in this category".

Jaha där ser man, inte ens den enormt stora nätbokhandeln kunde komma på en endaste liten ny vampyrbok att rekommendera. Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle ha kommit ut några alls på sistone, men uppenbarligen vill inte Amazondatorn klassa någon av dem som "hot new release". Skillnaden är stor mot till exempel "ghosts" och "dark fantasy" där det finns 100-topplistor i respektive kategori. Hur som helst är det väl inte så konstigt att jag inte på länge läst några nya vampyrböcker ... de finns inte!

2 kommentarer:

  1. va? men oj... fast har inte de där listorna mer att göra med just bara vad folk köper, än vad som faktiskt ges ut?

    jag hoppas som alltid på fler nya fantastiska vampyrböcker :) kanske är det till och med bra att det ges ut färre, dvs de som bara skriver lättsålt skräp för pengarnas skull fortsätter vidare till nån annan mer populär genre, och de riktigt bra vampyrböckerna kanske får det utrymme de förtjänar igen..? *håller tummarna*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tolkning är att det måste vara något fel i sökfunktionen, för oavsett om det är försäljning eller något annat som mäts måste det väl finns nya vampyrböcker..? Och jag håller med, mycket hellre ett fåtal bra än oändligt många rätt kassa böcker. Men jag tycker tyvärr det känns som att det varit just de dåliga vampyrböckerna som dominerat på sistone. :(

      Radera