Böcker

Böcker

tisdag 15 april 2014

Donna Tartt och New York

New York är veckans tema hos Boktimmen. Jämfört med London – som var tema för några veckor sedan – är det en stad som jag inte alls har samma relation till i litterär form. Visst har jag läst många böcker som utspelar sig där, men New York i bokform skildras sällan på samma magiska vis som så ofta gjorts med London. Jag skulle gärna åka till New York, men det är i sådana fall inte böckerna i första hand som lockar mig dit. Fast stora möjligheter till överdådig bokshoppning finns det definitivt, och ni vet ju vad jag går igång på...



Men visst är det väldigt passande med det här temat precis just precis idag, samma dag som det meddelats att en fantastiskt bra bok som utspelar sig i New York har tilldelats det prestigefyllda Pulitzerpriset för bästa roman: The Goldfinch av Donna Tartt. I prismotiveringen står bland annat att det är "a beautifully written coming-of-age novel with exquisitely drawn characters". Jag kan bara hålla med, och som ni minns utnämnde jag The Goldfinch till en av förra årets bästa böcker. Den är en rejäl tegelsten som tar sin tid att komma igenom, men ååååh så värd att läsa. Grattis till Donna Tartt, verkligen välförtjänt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar