Böcker

Böcker

torsdag 1 maj 2014

Aprilsammanfattning


"April is the cruellest month" heter det som bekant i The Waste Land, men i år tyckte jag april var en rätt snäll månad. Ni vet, tidig vår, mycket ledigt på grund av långhelg och så där. Läsmässigt var det kanske inte någon fullträff, men ett par riktigt trevliga böcker blev det i alla fall. Eller snarare är kanske en mer korrekt beskrivning att de var ganska obehagliga fast på det där sättet som ni vet jag gillar. Det gäller framför allt Fågelmannen av Mo Hayder, som dessutom fick mig att inse att böckerna om Jack Caffrey nog var något för mig trots allt. Efterlängtad var Simone St James nya bok Silence for the Dead, som var precis så mörk och lagom ruggig som jag ville att den skulle vara. 

Ett par tematisdagar blev det också under april, om zombier och New York. Däremot har jag inte skrivit något om serier, trots att jag i den förra månadssammanfattningen utlovade att jag skulle läsa en del sådant. Och det har jag gjort – läst alltså, men inte hunnit med att skriva. Men det kommer under maj, det kan jag nästan säkert utlova. 

Maj ser annars ut att kunna bli en mycket spännande månad, inte minst för att det då äntligen är dags för Donna Tartt att komma till Stockholm på Kulturhusets internationella författarscen. Utöver det kan det nog bli ett par (!) andra författarbesök som låter intressanta, mer om det kommer på bloggen framöver! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar