Böcker

Böcker

fredag 27 juni 2014

Men först ... nya böcker under sommaren!


Igår skrev jag om nya böcker som kommer under hösten, men då måste jag ju passa på att påminna om att det finns ett antal riktigt angelägna titlar som kommer redan under sommaren – till och med snart vilken dag som helst! Det här är böcker jag nämnt tidigare här på bloggen, men nu närmar sig verkligen utgivningsdatum på allvar.

Först ut är redan på måndag (3/7) Joe Abercrombies nya bok Half a King, som är första delen i en YA-fantasytrilogi. Exakt vilken skillnad det där med YA innebär jämfört med hans tidigare böcker återstår att se, möjligen blir det inte riktigt lika blodigt (fast troligen ändå ganska mycket). Förhandsrapporterna antyder i alla fall att det skall vara bra saker att vänta.

I mitten av månaden (15/7) kommer The Book of Life, som är sista delen i Deborah Harkness All Souls-trilogi. Jag ser fram emot att få läsa den, men vet inte riktigt vilken på nivå jag skall lägga förväntningarna. Redan när det gällde den andra boken i trilogin hade jag vissa frågetecken, som framgår av min recension från i höstas. Samtidigt fanns det mycket jag gillade och en tegelsten med magi, mystiska manuskript och rejäla doser 1500-talshistoria är verkligen något jag har svårt att motstå. Dock är ett annat problem med boken att den engelska utgåvan har ett gräsligt omslag (som jag också skrivit om tidigare) och det verkar framför allt vara den som går att förhandsbeställa. Men den tänker jag verkligen INTE låta misspryda min bokhylla!

En vecka senare (22/7) kommer ytterligare en avslutning på en serie, nämligen Strange and Ever After, Susan Dennards sista del i zombiesteampunktrilogin som inleddes med Something Strange and Deadly. Det är väl inte den bok jag peppar för mest, men tror i alla fall det blir trevlig läsning med en hel del lösa kroppsdelar. Just den saken är det som gör den här trilogin allra mest läsvärd, tro mig. För ingenting klär väl en ung dam lika bra som att få valda delar avbitna av zombier..?

Tydligen är det här på många sätt sommaren då trilogier avslutas, för i början av augusti (5/8) kommer Lev Grossmans Magician's land. Det är alltså sista delen i hans trilogi efter Magikerna och Magikernas kung. En svensk översättning med titeln Magikernas land kommer redan i november, så den som föredrar att läsa på svenska behöver inte vänta så länge för att kunna göra det.

I augusti (12/8) kommer sedan en av de riktigt efterlängtade sakerna i år, nämligen Joe Hills Wraith. Det är en standalone i serieversion, där Charlie Manx – välkänd för alla läsare av NOS4A2 – skall spela en huvudroll. När det gäller den här boken finns det ingen hejd på mina förväntningar, för det har väl inte gått att undgå för någon som läser den här bloggen regelbundet att NOS4A2 är en av mina stora favoriter på senare år.

Det här är alltså något av det vi har att vänta bara inom de närmaste veckorna, och det räcker verkligen till för min del. Väldigt bra att jag har semester och förhoppningsvis får tid att läsa åtminstone en del av alla böcker som jag vill hinna med!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att Abercrombie ska ge sig på YA :) Började precis känna mig lite småless på det han brukar skriva, men du blev jag ju intresserad igen - dammit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett de första recensionerna för den och det verkar minst sagt lovande. :)

      Radera