Böcker

Böcker

onsdag 25 juni 2014

Swecon nästa

Roliga bokrelaterade saker händer den här månaden också, för till helgen är det dags för årets Swecon som också är Steampunkfestivalen i Gävle. Fredag till söndag blir det författarintervjuer, paneldiskussioner, worshops, bokdiskussioner och en massa andra saker. Bland de inbjudna gästerna finns författare som Chris Wooding, Cory Doctorow, Nene Ormes och Karin Tidbeck.

Inte minst finns det många paneldiskussioner som verkar kunna bli intressanta. Här är ett urval ur programmet:

  • Is there an underdeveloped PUNK potential in steampunk?
  • Useful Troublemakers: New Women in the Steampunk novels of Cherie Priest and Gail Carriger. Mike Perschon
  • Svenskspråkiga fantastiknoveller
  • German Steampunk Anno 2014. Is there any steam beyond fantasy & sf?
  • Hur många gånger behöver världen räddas?
  • White privilege and the dark side of steampunk
  • SF för barn och unga – mer än dystopier?
  • Läskigast vinner!
  • Steampunk and alternate history
  • Dr Who and the future
Mycket steampunk är det som synes, men inte bara. Bland annat skall en av panelerna som nämns ovan handla om skrämmande litteratur, och där kommer faktiskt undertecknad att vara en av deltagarna. 

Utöver de här mer "normala" programpunkterna på Swecon finns det också mycket annat som är speciellt just för Steampunkfestivalen. Teprovning, fysikshow, dräktshow och steampunkmusik är exempel på sådana saker, men vi får inte heller glömma ångloket som byggts om i bästa steampunkstil. Det hela hålls ju på Sveriges järnvägsmuseum och då måste det väl finnas plats för riktiga tåg också. Att döma av bilderna på hemsidan kommer det verkligen bli något extra. 

Jag kommer alltså att börja min semester på fredag med att åka på Swecon och det ser jag verkligen fram emot. Fast jag har i sedvanlig ordning inte hunnit läsa in mig så bra på allt som jag hade tänkt i förväg. Hemma i bokhögarna har jag sedan länge Chris Woodings Retribution Falls liggande, men det har inte blivit av att jag läst den ännu. Men den kanske blir utmärkt tågläsning på vägen dit? 

2 kommentarer:

  1. Jag håller på att läsa Retribution falls nu, så vi kan bokcirkla om den sen :)
    Ska försöka hinna läsa den innan jag åker, tänkte läsa Skalpelldansen på tåget. :) C ya soon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, nu ses vi snart! Jag har ju litet kortare tågresa, så jag hinner knappast klart med en hel bok. Men det är dags för Retribution falls nu! Och Skalpelldansen måste upp på läslistan också -- har tänkt att läsa den typ sedan Swecon i Uppsala... :)

      Radera