Böcker

Böcker

onsdag 2 juli 2014

Äntligen – sommarläsningshögen

Semester betyder som bekant läsning, men vad skulle det då bli den här gången? Av olika anledningar (mest tidsbrist) har jag inte kommit mig för att ta itu med den saken, men nu var det verkligen dags. Efter  litet  mycket rotande och letande i hyllor och bokhögar hittade jag en nätt stapel som känns som det jag tror mig vilja ta itu med under de närmaste veckorna.


Som framgår av bilden tänkte jag mig Matthew Guinns The Resurrectionist, som är southern gothic på ett medical college i South Carolina i nutid och under 1800-talet. Handlingen utgår tydligen från att man haft svårt att skaffa fram kroppar som studenterna vid colleget skulle obducera som ett led i sin utbildning. Att det är upplagt för hemska saker är inte så svårt att föreställa sig. Ond bråd död och den amerikanska södern utlovas även i The Edge of Dark Water av Joe Lansdale, som jag velat läsa sedan jag sett den hyllas av bland annat Calliope. 1800-tal verkar det vara även i The Quick, Lauren Owens debutroman som ska handla om mystiska sällskap och mörka hemligheter i ett viktorianskt England. Baksidan har blurbar av Hilary Mantel och Kate Atkinson, men som vanligt återstår att se om boken lever upp till de blurbiga lovorden.

Sand är Hugh Howeys senaste roman, där han har lämnat silovärlden från Wool, Dust och Shift. I likhet med de böckerna är det här också en postapokalyptisk skildring, medan Jana Wagners Ön mer handlar om apokalyps i vardande med en pandemi som slår ut samhället totalt. Ryskt totalt mörker, det låter väl som något som kommer passa utmärkt under regniga dagar, inte sant? Överst i högen ligger slutligen en bok som det är svårt att se titeln på, men det är Elly Griffiths En orolig grav. Det är den femte av hennes deckare om arkeologen Ruth Galloway och den nyaste som finns i pocket på svenska. Jag ska ge den en chans, även om jag blivit rejält trött på huvudpersonens viktnojor som fått alldeles för stort utrymme i de senaste böckerna. Hoppas det där blir bättre, annars får vi se om jag lägger ned den här serien.

Om jag verkligen kommer läsa just de här böckerna återstår att se, men några av dem kommer jag nog att beta av. För det finns annat som kan komma emellan, till exempel någon av de nya böcker som ges ut under sommaren eller annat som är riktigt, riktigt gammalt. På senaste tiden har det nämligen bland mina e-böcker klickats ned en stor mängd gamla skräckklassiker (hur det gått till har jag ingen aaaaning om). Det är till största delen sådant som jag läst förr, men som det just nu känns som att det är läge att återknyta bekantskapen med. Om bara inte min Kindle var trasig (snyft!), skulle jag nog begrava mig i 1800-talsskräck nu på en gång...



6 kommentarer:

  1. Ja just ja, "Sand" vill jag ju också läsa! Men the horror, vad har hänt med din Kindle? :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Kindle var nog helt enkelt gammal och utsliten (jag har haft den i flera år), batterierna gav till slut upp. Men den har fungerat bra fram tills nu, så jag har beställt en ersättare som förhoppningsvis levereras snart!

      Radera
    2. Synd/kul! Vilken modell har du siktat in dig på? Och böckerna kommer man väl (VÄL?) åt även på den nya då man har samma konto fortfarande

      Radera
    3. Jag tog en Kindle Paperwhite den här gången -- den gamla tror jag hette Kindle Touch, men den modellen finns inte längre. Och det är inga problem med böckerna, de går att ladda ned igen från kontot! Det är nog snarare så att de egentligen "bor" där och inte alls på den egna läsplattan/mobilen just för att inte teknikproblem ska göra att man blir av med hela sin e-bokhylla...

      Radera
    4. Och även om det var trist att den gamla gick sönder känns det kul med en ny och fin Kindle... :)

      Radera
  2. Åh, låter som mycket intressanta böcker! Speciellt den första. Läste igenom beskrivningen och tänkte först: "Åh, den måste jag läsa" och sedan: "Oj, vad morbid en är egentligen..." :)

    SvaraRadera