Böcker

Böcker

söndag 17 augusti 2014

Höstförväntningar


Hösten är som bekant runt hörnet och det brukar betyda att bokutgivningen tar fart på allvar igen efter sommaren. Från Litteraturkvalster kommer en enkät om förväntningar inför det som väntar under de kommande månaderna:

Jag längtar särskilt efter: Alex Marwoods andra bok heter tydligen numera Granne med döden (tidigare har den aviserats under titeln Hyreshuset). Debuten Onda flickor var en alldeles utmärkt bra mörk thriller som gjorde att jag gärna vill läsa mer av den här författaren. Den nya boken ska enligt rapporterna vara totalt vidrig. Otäck alltså. Låter som något för mig. 
Jag blev förvånad över: Riktigt, riktigt förvånad blev jag över nyheten att Anne Rice kommer med ytterligare en bok i serien the Vampire Cronicles. The Prince Lestat heter den och ... tja, jag känner mig mest förvirrad inför den saken.
Jag är nyfiken på: John Scalzis nya bok Lock In är en framtidshistoria med en hemsk epidemi och virtual realityteknik. Låter som något värt att kolla upp, särskilt som jag tror att just han är en författare som har förmågan att göra något intressant av sådana ämnen.
Som jag har väntat på den här fortsättningen: Jag säger bara Justin Cronin och The City of Mirrors. Som. Jag. Har. Väntat.
En debutant som låter spännande: Svarta vatten av Attika Locke är en thriller som hypats rejält, det ska bli spännande att se vad den går för.
Detta är ingen debutant men jag blir nyfiken på den här ändå: The Secret Place är Tana French nya, som precis nu i dagarna kommit ut.
Jag blev själv förvånad men jag blev inte alls sugen på att läsa: Nja, jag vet faktiskt inte vad jag inte är sugen på... Men efter S.J. Boltons förra bok om Lacey Flint var jag tveksam till om det verkligen håller med en till bok med samma huvudperson. Tror dock att jag förmodligen ändå inte kommer att kunna hålla mig bortan från En mörk och förvriden flod.
Jag hänger på locket till brevlådan när denna bok kommer: The City of Mirrors, vad annars. Kommer räkna dagarna! Sedan längtar jag också galet mycket efter Joe Abercrombies Half a World och inte minst Sandman Overture. Men Abercrombie kommer inte förrän nästa år och Sandman vet ingen när den dyker upp. 
Jo jag vet att denna bok inte är med i höstutgivningen, men till hösten ska jag banne mig äntligen läsaThe Sonnet Lover av Carol Goodman. Lär vara en av hennes bästa, vilket låter som en riktigt höjdare. The Ghost Orchid och The Lake of Dead Languages är underbara böcker, så hur är då inte den här?
Höstmotto: Ser fram emot mörker både utomhus och i litterär form! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar