Böcker

Böcker

onsdag 17 september 2014

Kritik på riktigt i P1:s Kritiken

Efter att ha lyssnat på programmet Kritiken i P1 (denna gång med rubriken "Vad är God Smak?") känner jag att nu bara måste jag läsa Siri Hustvedts The Blazing World. Jag köpte den i somras i en av mina älsklingsbokhandlar i Berlin, så den ligger här hemma redo att påbörjas när som helst. I alla fall, i programmet diskuteras den här boken på ett uppfriskande oenigt sätt. Gunnar Bohlin har uppenbarligen inte alls kunnat hitta något positivt – han säger att han inte ens skulle ha läst klart om han inte varit tvungen och kallar boken "stentrist" – något som definitivt sätter fart på diskussionen. Ulrika Knutsson och Anneli Dufva går verkligen igång när de hugger emot och passionerat försöker hävda motsatta åsikter.

Mig lyckas de övertyga om att Den lysande världen (som boken heter på svenska) är värd att ge en chans, samtidigt var det roligt att höra en bokdiskussion där de inblandade måste vrida och vända på argumenten för att motivera sin ståndpunkt istället för att mest bara hålla med varandra. Men liiitet trist var det att den ende manlige deltagaren i en diskussion av en bok med ett feministiskt budskap avfärdar den på ett sätt som framstår som rätt gubbigt...

Diskussionen av Den lysande världen kommer nästan sist i programmet, så hoppa fram till slutet om du inte är intresserad av det som kommer innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar