Böcker

Böcker

söndag 5 oktober 2014

JCO och jag

Av anledningar som inte alls går att förstå har jag samlat på mig ett antal feta Joyce Carol Oates-romaner som jag inte kommit mig för att läsa. Varför har jag inte gjort det? Eller jo, jag började på The Accursed men blev avbruten och så blev den liggande bortglömd. Det här är jag uppenbarligen inte ensam om, det insåg jag när Dark Places-Helena nyligen skrev om sina olästa JCO-böcker och funderade på om 2014 skulle bli "den stora JCO-hösten"? 

Det här fick mig att resolut stega fram till bokhyllan och plocka fram den där stora fina vita boken för att nu äntligen sätta igång att läsa på allvar. Och det gjorde jag. Och som jag gillar! Visserligen var jag ganska säker på att The Accursed skulle vara något för mig, men man vet ju aldrig och den har fått litet blandade recensioner. Oavsett vad andra tycker visade den sig dock vara en sådan där tegelsten som jag vill ska räcka hur länge som helst. 

Så det är JCO och jag nu, vilket känns bra. Så bra att jag nog kommer att kasta mig över Karthago härnäst och dessutom är jag verkligen sugen på den nya novellsamlingen Lovely, Dark, Deep. Det lutar åt att det blir en JCO-höst för min del... 

1 kommentar:

  1. Joyce Carol Oates alltså! Jag började på Fallen men kom mig inte att läsa klart och sen dess har jag inte läst något av henne. Trots att jag säkert gillar henne, egentligen. Kan du rekommendera någon som är bra att börja med?

    SvaraRadera