Böcker

Böcker

tisdag 5 augusti 2014

Julisammanfattning


Juli är över, men den eländiga hettan vill ändå inte släppa taget. Den får mig att känna jag mig ungefär som en av maneterna på bilden, med skillnaden att jag tror att de ligger i svalt vatten – inte i den fuktiga värme som kommit att prägla större delen av det här årets julimånad. Men juli betydde även böcker, inte minst ett par helt nyutkomna som jag peppat för tidigare här på bloggen. Mycket efterlängtad och väldigt bra var Half a King, första delen i Joe Abercrombies nya trilogi. Litet mer reserverad var jag inför The Book of Life, som tyvärr också visade sig vara den svagaste delen i Deborah Harkness All Souls-trilogi.

Om någon minns min sommarläsningshög så kan jag meddela att jag har betat av en del ur den, men däremot har jag inte skrivit något om de böckerna ännu. Det kommer framöver – sommaren är inte slut än, så sommarläsningen kan ju inte vara avslutad redan nu.  Några böcker som jag hann blogga om var de senaste delarna av The Walking Dead, vilka precis som tidigare var rätt ojämna. Men jag kommer läsa vidare i den serien ändå, ibland är det klart läsvärt och om inte annat ger de mindre bra bitarna gott om uppslag till ilskna blogginlägg och uppretade utläggningar och diskussioner...

Även den här sommaren kom att innehålla ett besök i Berlin som inkluderade stora doser bokshoppning i ett antal av alla de trevliga bokhandlar som finns där. Utöver det har jag lyssnat på The Graveyard Book som radioteater och tittat på trailers för vampyrfilmer och för Magician's land (som ges ut typ idag? När som helst i alla fall!).

Och nu är augusti redan i full gång, förhoppningsvis med svalare dagar runt hörnet. Om inget händer snart kommer jag börja jag hallucinera om friska höstdagar med klar luft och varma kängor på fötterna. Men det har sin tid också, snart nog. Det jag säkert vet är att augusti nog kommer innehålla en hel del Lauren Beukes och Broken Monsters, som jag antydde häromdagen. Dessutom tycks en viss John Constantine dyka upp mest överallt nuförtiden, så förmodligen kommer han att förekomma på ett eller annat sätt. Slutligen, inte minst och icke att förglömma: Joe Hills Wraith kommer ut. Med tanke på att både NOS4A2 och Locke & Key tillhör mina absoluta favoriter under senare år så bara måste ju Wraith vara något alldeles extra. Eller..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar